LÄKEMEDEL

Våra hudläkare även förskriva läkemedel till dig för dina hudbesvär/hudtillstånd. Det är viktigt att använda läkemedlet enligt den ordination ni fått från läkaren. Vid frågor kan du alltid ringa oss.

Isotretinoin

Isotretinoin tillhör en grupp läkemedel som kallas retinoider vilka är besläktade med A-vitamin. Den minskar aktiviteten från talgkörtlarna vilka producerar fett i huden. Isotretinoin är ett receptbelagt läkemedel som används för behandling av svåra former av akne, till exempel nodulär eller konglobat akne eller akne med risk för permanent ärrbildning som inte har visat förbättring efter andra behandlingar mot akne, bland annat behandling med antibiotika och lokal behandling. Innan du får medicinen utskriven tar du blodprover som är uppstartsprover så att vi kan följa dig över tid, du lämnar sedan regelbundet blodprover inför dina återbesök. När du äter Isotretinoin får du som kvinna ej bli gravid då det är kraftigt missbildande för fostret. Du får som kvinna skriva under ett graviditetsförebyggande medgivande. Du tar kapslarna efter läkarens ordination.

Tetralysal

Tetralysal är ett antibiotikum som förhindrar bakteriens tillväxt vid infektion. Tetralysal används vid akut försämring av kronisk luftrörskatarr, vissa lunginflammationer, klamydiainfektioner, rosacea, perioral dermatit och akne i ansiktet. Att tänka på vid tetralysal är att du ska ej ta dem i samband med mjölkprodukter för det minskar effekt, du ska vänta 3 timmar efter intag av mjölkprodukter. När du står på tetralysal kan du får en ökad solkänslighet i huden och därför rekommenderas inte sol- och badsemester under behandlingen. Du som kvinna ska ej äta tetralysal i sista trimestern om du är gravid då tetralysal påverkar tandanlaget hos barnet. Du tar kapslarna efter läkarens ordination.

Elidel

Elidel (aktiva ämnet pimekrolimus) är en kortisonfri kräm som smörjs på huden till natten. Elidel används vid aptopiskt eksem och vid inflammationer i huden eller om läkaren önskar att du ska stå på kortisonfri kräm. Elidel ska inte användas samtidigt med ultraviolett ljusbehandling (t.ex. UVA, PUVA, UVB) eller vid intag av immunhämmande läkemedel (t.ex. azatioprin eller ciklosporin) via munnen eller som injektion. Det finns en ökad risk för Herpes infektion, kontakta mottagningen om du får smärtsamma sår eller får ett pågående herpes utbrott (du ska ej smörja Elidel på områden du får herpes). Du smörjer efter läkarens ordination.

Svavelkräm

Används för seborroiskt eksem, rosacea och vid lättare akne. Krämen balanserar upp din hudflora och ska smörjas till natten. Du smörjer enligt ordination från läkaren.