Håravfall

De vanligaste orsakerna till att du tappar mycket hår är ärftlighet, vissa sjukdomar och psykisk stress. Män blir oftare mer tunnhåriga än kvinnor. Alla tappar lite hår varje dag, oftast mellan 50 och 150 hårstrån. Ärftligt håravfall är vanligare hos män. Hos vissa kan det börja redan i tjugoårsåldern. Håret börjar försvinna vid tinningarna så att hårfästet förflyttas bakåt och uppåt. Uppe på huvudet blir det en kal fläck, som blir allt större med tiden. Hos kvinnor kommer ärftligt håravfall vanligtvis i övergångsåldern, då håret gradvis kan bli tunnare uppe på huvudet. Det är vanligt att tappa mer hår än vanligt under tre till fyra månader efter en svår infektion eller en förlossning. Detsamma gäller om du har bantat eller upplevt psykisk stress. Ofta växer håret ut igen efter ungefär ett halvår. Vissa sjukdomar som diabetes, sköldkörtelsjukdomar och järnbrist kan orsaka håravfall. Ofta minskar håravfallet om behandlingen av sjukdomen fungerar bra. Ökat håravfall kan också bero på vissa läkemedel som p-piller, antidepressiva läkemedel, blodförtunnande läkemedel och cellgifter. Andra orsaker kan vara ätstörningar och proteinfattig diet. Fläckvis håravfall beror ofta på en ganska vanlig sjukdom som kallas alopecia areata. Den kan förekomma i alla åldrar. Fläckarna blir helt kala och förekommer oftast uppe på huvudet, i skäggbotten och på underbenen. Vissa hudsjukdomar som svampinfektion i hårbotten kan också ge fläckvis håravfall.

Vi behandlar

• Generellt håravfall

• Alopecia areata

Behandlingar

• PRP / Vampyrbehandling

• Mesoterapi

Det finns flera olika metoder för att behandla dessa problem. Är du osäker på vilken behandling du ska välja eller har några funderingar? Boka då in en tid för konsultation eller kontakta oss via e-post, så informerar vi om vilken behandling som är bäst lämpad för just dig.

Derma Clinic Stockholm

info@dermaclinicstockholm.se